Gimnastyka oczu


Przed oczyma pojawiają się plamy, zygzaki, a obraz staje się nieostry. O takie wrażenia nie jest trudno. Wystarczy kilka godzin spędzić przed ekranem komputera. Co wtedy zrobić?

Ćwiczenia oczu odgrywają szczególną rolę nie tylko dla ludzi mających różnego rodzaju wady wzroku, ale również dla tych, który dużo czytają, bądź spędzają dużo czasu przed monitorem komputera.

Gimnastyka powoduje rozluźnienie napięcia akomodacyjnego oka i zapobiega zmęczeniu, a dzięki temu wpływa pozytywnie na samopoczucie. Ćwiczenia takie zarówno relaksują, jak i wzmacniają mięśnie oka.

Wiele osób ma nawyk nadmiernego skupiania wzroku na ekranie monitora czy książki. Prowadzi to do zmęczenia mięśni, które utrzymują gałkę oczną w jednym położeniu oraz do wysuszania oka, gdyż w takich momentach zwykle rzadziej się mruga. Wystarczy proste ćwiczenie, które odpręży oko i pomoże zadbać o jego dobrą kondycję.


Patrzenie w dal


1. Unieś wzrok powyżej ekranu monitora i popatrz na przedmioty znajdujące się za nim. Następnie przenieś  

    wzrok dalej, najlepiej za okno, na drzewa czy niebo (rekomendowana jest zieleń, które działa relaksująco na

    oko);
2. Po krótkiej chwili przenieś wzrok z powrotem na ekran monitora. Zamrugaj, by nawilżyć oko;
3. Czynność powtórz trzy razy.

Poprawa akomodacji oka


1. Ustaw palec lub ołówek na odległość około 20 cm od oczu. Uważnie na niego popatrz, po czym szybko  

    przenieś wzrok na przedmiot położony dalej;
2. Zamknij oczy na 10 sek po czym otwórz i mrugaj przez minutę. Mruganie poprawia stopień nawilżenia oczu.

Niezmiernie sprzyjające dla naszych oczu są ruchy wykonywane przez gałkę oczną. Te ćwiczenia, prócz korzystnego wpływu na oczy, usuwają również sztywność karku. Nie są one wskazane dla osób z wysoką krótkowzrocznością.


1. Ruchy wahadłowe gałek ocznych - mając zamknięte oczy, wyobraź sobie wahadło, które w wolnym tempie  

   wprawia się w ruch o dużej amplitudzie. Głową wykonuj swobodne wahania, śledząc wzrokiem ten

   wyimaginowany ruch.


2. Ósemki - oczy mogą wykonywać ruchy po torze wyobrażonej ósemki, bez poruszania głową.


3. Ruchy gałek ocznych w płaszczyźnie poziomej – usiądź wygodnie przed ścianą, powoli i bez poruszania

   głową przenoś wzrok w lewą stronę, następnie wracaj do patrzenia przed siebie. Potem przesuwaj wzrok w

   prawą stronę i znów wracaj do pozycji wyjściowej.


4. Ruchy gałek ocznych w płaszczyźnie pionowej – usiądź w pokoju i skieruj wzrok na sufit. Powoli, nie

   poruszając głową, przenoś wzrok z sufitu i patrz przed siebie, by po chwili przesunąć spojrzenie w dół. Po

   sekundzie powróć do patrzenia przed siebie.


5. Ruchy gałek ocznych po okręgu - ćwiczenie polega na wodzeniu wzrokiem po okręgu, bez ruszania w tym

   czasie głową. Każdy cykl ruchu zakończ spojrzeniem przed siebie.


6. Ruchy gałek ocznych zbieżne – jest to nieco trudniejsze ćwiczenie, wymagające większego skupienia.

   Wyciągnij przed siebie rękę i prowadź palec wskazujący w kierunku oczu, śledząc jego ruch wzrokiem.

   Kilkukrotne powtórzenia tego ćwiczenia przedzielaj przykładaniem dłoni do oczu.

 

źródło mojeoczy.pl